tiistai 20. huhtikuuta 2010

Sata kertaa Vilma Eveliina






1. Oikea nimeni on Vilma Eveliina
2. Vaikka kirjoitin vuosia nimeni W:llä
3. Olen pikkuhiljaa totutellut jälleen oikeaan nimeeni,
tosin minä ja mieheni olemme vielä ainoat,
jotka käyttävät "oikeaa" nimeäni kirjoittaessa
4. Kesällä minusta tulee frouva Mäkinen
5. Meillä on kolme kissaa
6. Joista nuorin pitäisi leikkauttaa pian,
mikä sääli
7. Kissat tulevat olemaan ainoat jälkikasvumme
8. Rakastan punaista
9. Enkä osaa käyttää housuja
10. Eikä minulta koskaan löydy ehjiä sukkahousuja


11. Olen hulluna korkokenkiin
12. Enkä osaa kulkea matalilla kengillä
13. En osaa myöskään käyttää sukkia
14. Mutta villasukat ovat asia erikseen
ja kuuluvat talven vakiovarustukseen
15. Rakastan sukkanauhoja
16. Ja korsetteja
17. Tykkään ommella
18. Ja haluaisinkin tehdä sitä tulevaisuudessa työkseni
19. Vaikka olen sitä mieltä,
ettei työnteko sovi minulle
20. Kirjoitin ylioppilaaksi 2006


21. Äidinkielen aineeni lähti arvioitavaksi L:nä
ja tuli takaisin monta kirjainta surkeampana
22. Kirjoitin myös italian
23. Sain sen takaisin yhden pisteen päässä hylätystä,
läpäisin sen siis jokatapauksessa
24. Olen äärettömän perso makealle
25. Ja hyvin nirso ruuan suhteen
26. Olen myös osittain kasvissyöjä
27. Välissä oli monta vuotta,
jolloin en syönyt mitään lihaa
ja vältin kanamunia ja maitotuotteita
28. Treenasin joskus maratoonia varten
29. Kunnes sain rasitusvamman jalkaani
ja jouduin luopumaan haaveistani
30. Nykyään olen liian laiska liikkumaan
ja vannon hyötyliikunnan nimiin


31. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään reikää hampaissa
32. Ja nuorempana minua harmitti,
etten saanut hammasrautoja
33. Minulla on silmälasit
34. Jotka ovat tällä hetkellä hukassa
35. Olen pessyt ne tasan kerran vuosien aikana,
joten ilman niitä näen jopa paremmin
36. Tykkään muumeista
37. Ja piiretyistä
38. Sekä Burtonin elokuvista
39. Pidän Sofi Oksasen kirjoista
40. Sekä Monika Fågerholmin tuotoksista


41. Olen aikuinen lapsi
42. Ja pidän hylkeitä hellyyttävinä eläiminä
43. Kastematoja pelkään kuollakseni
44. Kuten myös verikokeita, piikkejä ja verta
45. Olen joutunut soittamaan ambulanssin itselleni
46. Nautin verenpaineen mittaamisesta
47. Lääkärin mukaan nautin liikaa suolaa
48. Jota pistän aina leivän päälle suuret kasat
49. Rakastan myös salmiakkiautoja
50. Sekä aamukahvia, lehden lukemista ja pitkäksi venyneitä aamupalahetkiä


51. Olen erakoituvaa ihmistyyppiä
52. En koskaan pese meikkejäni iltaisin
53. En ole koskaan omistanut edes meikinpoistoaineita
54. Silti ihoni on hyvässä kunnossa
55. Vihaan suihkussa käymistä
56. Siksi tyydyn yleensä pesemään vain etuhiukseni wc:n lavuaarissa
57. En ole koskaan saanut juotua yhtään tee-kupillista loppuun saakka
58. Olen mustelmaherkkä ihminen
59. Ja puhun unissani
60. Ajattelen ja toimin aina tunteella.
Pois minusta järki-ajattelu!


61. Enkä koskaan osaa suunitella seuraavaa päivää etukäteen
62. En osaa säästää rahaa
63. Enkä vieläkään osaa käyttää rahaa
64. Rakastan lukea mainoksia yhä uudelleen ja uudelleen
65. Ja täyttää ristikoita
66. Mutta sudokuita inhoan
67. Pidän myös kutomisesta,
virkkaamisesta, askartelusta, tuunailusta ja piirtelystä
68. Olen lukenut raamatun
69. Mutta koulutehtävänä ollutta Seitsemää Veljestä en saanut koskaan luettua
70. Sen sijaan luin Mauri Kunnaksen version samasta kirjasta
ja sain kirjakokeesta kiitettävän


71. Olen juonut kahvia vaatekaapissa
72. Olen dyykannut
73. Olen liftannut useita kertoja
74. Olen nukkunut kesäyön riippumatossa
75. Ollut omena- ja mansikkavarkaissa
76. Olen lävistänyt poskeni itse kahdesti
77. Molemmilla kerroilla lävistykset ovat kasvaneet ulos
ja menneet umpeen
78. Poskessani on vieläkin pieni reikä muistona
79. Minulla on kielilävistys
80. Osaan heittää heikosti kolmea palloa


81. Pystyn myös koskettamaan kielellä nenääni
82. Minulla on äärimäisen huono ryhti,
vaikka taustallani on yli kymmenen vuotta kilpa-tanssia
83. Olen aiheuttanut ensimmäiseen asuntooni vesivahingon
84. Ja saanut aikoinaan kirjastolta sakkoja sadan euron edestä
85. En ole käynyt autokoulua
86. Mutta olen käynyt sentään viittomakielenkurssin!
87. En ole koskaan nyppinyt kulmakarvojani
88. Koska olen kauhean kipuherkkä
89. Uskon, että maassa näkemäni linnunsulat tuovat hyvää onnea
90. Ja puhaltaessaan ripsen yhdellä henkäyksellä sormeltaan,
saa toivoa


91. Olen äärettömän lahjaton musiikissa,
en oppinut soittamaan edes nokkahuilua koulussa
92. Minulla on myös kitara,
jota en osaa soittaa
93. Olen parantunut vakavasta masennuksesta
94. Riesanani ovat ajoittain ilmestyvät paniikkikohtaukset
95. Yksin ollessani, nukun aina valot päällä
96. En osaa olla kuumimpana hellepäivänäkään käyttämättä hameen kanssa sukkahousuja
97. Taikinan maistelu on leipomisessa parhainta
98. Uskon, että merenneitoja on olemassa
99. Uskon myös rakkauteen
100. Joka kestää iänkaikkisuudesta iänkaikkisuuteen.
Eikä minulta silloin enää mitään puutu.
Aamen.






(Kuvia arkistojen kätköistä)


6 kommenttia:

  1. oj, tämä oli kiva. näitä olisi lukenut tytöstä enempikin :)

    VastaaPoista
  2. Jes, kivaa kun teit tän. Miten sä voit pelätä kastematoja kuollakseks`? Eihä ne edes liiku!:D

    VastaaPoista
  3. Helmi: Päätin sitten minäkin koittaa ja aika tuskatta tuo meni. Ja hyvin tappoi aikaa ;>

    Peps: Hah, mulla on varmaan lapsudesta tullut jokin kauhea trauma kastematoihin. Itku meinaa tulla, jos näen niitä maassa. Ja mnää muuten osaan haistaa jopa kastemadot ilmasta (silloin on hyvä jäädä sisätiloihin) Ja kyllä ne liikkuu hyvin uhkaavasti!! :D

    VastaaPoista
  4. mäkin oisin lukenu mieluusti vaikka toiset sata faktaa sinusta! :>

    "99. Uskon myös rakkauteen
    100. Joka kestää iänkaikkisuudesta iänkaikkisuuteen.
    Eikä minulta silloin enää mitään puutu.
    Aamen."

    ♥! aamen.

    VastaaPoista
  5. Tätä oli kiva lukee. Ja vika.<3

    VastaaPoista

miljoona unelmaa