keskiviikko 5. tammikuuta 2011

Jokaisen Naisen Kirja

"Pukeutukaa kotioloissakin huolellisesti.
Aviomiehet eivät mielellään näe vaimoaan edes kotona huolimattomassa asussa."
(Jokaisen Naisen Kirja, 1948)



Tukka likaisena pörröttäen ja kasvot meikistä paljaana,
vaaleanpunainen yöpuku päällä ja suuri nalle kainalossa,
minä odotan miestäni kotiin.

Ja hän sanoo,
että minä olen kaunis.

Vaikka minä haluaisin olla kuin Jokainen Nainen,
huoliteltu vaimo,
jonka koti on aina siisti
ja hiukset hillitysti aseteltu.
Joka ei maalaa hampaitaan huulipunalla
ja ajele kulmakarvojaan kertakäyttöhöylällä.

Minä en ole kuin Jokainen Nainen,
olen mieheni yöpukurouva.

Joskus on ihanaa olla rumasti,
samalla tietäen,
että on jonkun elämän kaunein ihminen.



Veistin sormeeni haavan.
Syvän ja kipeän,
leikatessani porkkanaa.

Käärin sormen peittoon talouspaperilla ja ilmastointiteipillä,
niin nopeasti,
etten ehtinyt edes huutaa kivusta.

Nyt minua huolettaa vain,
miten minä voin virkata?

2 kommenttia:

  1. Oijoi vaikuttaa erittäin mielenkiintoselta<3 Ja ihanat kuvat <3

    VastaaPoista
  2. Joskus minäkin vielä haluan olla jonkun oma yöpukurouva, vaikka äsken vielä tuntui ettei minusta ole siihen enää koskaan.

    Sait taas kerran hymyilemään, senkin ihana.
    Toivotan virkkaussormelle pikaista paranemista.

    VastaaPoista

miljoona unelmaa